Måltidsrytme og planlegging

Regelmessige måltider og planlegging av måltider og innkjøp, er to effektive tiltak på veien mot et sunnere kosthold og et lettere liv.

Regelmessige måltider

Måltidsrytmen som passer for en person behøver ikke være ideell for en annen. Det viktigste er at du ikke lar det gå for mange timer mellom hver gang kroppen får påfyll av energi. For mange vil det være passe å spise omtrent hver 3. time, og 4-5 måltider (inkludert mellommåltider) per dag. Hvorfor spise regelmessig og passe ofte?

  • Jevn tilførsel av mat (= energi) gir lite svingninger i blodsukkeret 
  • Store svingninger kan gi søtsug og trang til overspising
  • Overspising gir høyt kaloriinntak
  • Jevn tilførsel av mat er nødvendig for den "mentale energien" som vi trenger når vi skal gjøre endringer i vanene våre 
  • Jevn tilførsel av mat er nødvendig når vi skal være mest mulig i aktivitet
  • Overspising gir ubehagelig metthet, og det er tyngre å være i aktivitet

Måltidsrytme

Det er ikke uvanlig at personer som sliter med overvekt mangler tydelig sult- og metthetsfølelse. Da kan det være vanskelig å vite hva som er passe antall måltider og passe mengde mat. For å komme inn i en måltidsrytme som er bra for kroppen, hodet og humøret, kan det hende du må spise "etter klokka" til måltidsrytmen er innarbeidet. Bruk for eksempel alarmfunksjon på mobiltelefonen. Trine fikk tilbake sin sultfølelse da hun hadde spist frokost hver dag i en periode, selv om hun i utgangspunktet ikke var sulten om morgenen. Hvert måltid behøver ikke være så komplisert. Se eksempler på måltider, både hovedmåltider og mellommåltider i kapittelet "Hvor mye mat trenger jeg"?

Planlegging

Planlegging av måltider og innkjøp er viktige tiltak for å unngå "bevisstløs" spising og for å gjøre det lettere å komme inn i en god måltidsrytme. Eksempler:

  • Hvis du er trøtt og har det travelt på morgenen - planlegg frokosten kvelden før
  • Hvis du ofte kjøper lettvint og "usunn" lunsj fordi du er veldig sulten eller har det travelt, så lag matpakke eller planlegg i forkant hva du skal tillate deg å kjøpe eller ikke
  • Hvis du planlegger og gjennomfører innkjøp når du nettopp har spist, vil du sannsynligvis handle inn sunnere mat enn om du handler på impuls og er sulten