Min endring

Hvor er Trine i sirkelen?

Handling/gjennomføringsfasen

I denne fasen begynner vi å gjøre endringer i våre vaner og livsstil. Trine startet på livsstillskurs sammen med flere andre i samme livssituasjon. Der fikk hun synliggjort egen livsførsel. Trine fikk etter hvert et helt nytt perspektiv på sitt eget liv. For at hun skulle få et bedre liv måtte hun gjøre endringer. Det startet hun på sammen med andre på livsstilskurs.

Hvor er jeg i sirkelen?

Det finnes like mange årsaker til overvektsproblem som det finnes personer med overvekt. Din historie er unik. Det betyr at det ikke finnes ett enkelt svar på hvordan du skal nå målet ditt om å få et lettere liv. Du kan tenke på ditt endringsprosjekt som en reise. Du ønsker å komme deg til ditt reisemål på enklest mulig måte. Du har kanskje prøvd å komme deg dit før, men gått deg litt bort eller måtte snu?

Å gjøre endringer i livet kan ses på som en reise. Hvis vi forestiller oss at din endring av levevaner er en lang reise, kan vi bruke det som utgangspunkt for å illustrere hva du må tenke gjennom og hva som skal til for at reisen blir mest mulig positiv og at du til slutt ender opp ved målet.

 

1. Å gjøre opp status og stake ut målet

Tenk at du har et kart framfor deg, som viser hvor du står nå og hvor du ønsker å ende opp. Tenkt gjennom:

Hvor står jeg nå? Hva er det som gjør at jeg ønsker denne reisen, hvorfor ikke fortsette som livet er nå? Hvor stor betydning har mat i livet mitt?

Hvor langt kan jeg nå? Er det sånn at du har satt deg et mål som er for langt unna til at det er mulig å komme så langt?

Må jeg "overnatte på veien"? Dvs. sette noen delmål.

Er dette en reise jeg har startet på før? Og hva gjorde at jeg ikke kom til målet den gangen?

2. Hvilke "endringsverktøy" trenger jeg?

I de neste delene kan du lese om forskjellige verktøy som kan hjelpe deg i endringsprosjektet ditt:

  • Mental trening
  • Kostholdsendring
  • Fysisk aktivitet

3. Skipper på egen skute

Dette er din reise - ditt endringsprosjekt. Tenk gjennom:

Hvilke forventninger har jeg til at andre skal hjelpe meg? Har jeg innsett at jeg må foreta denne "reisen" selv, at ingen andre kan gjennomføre den for meg?

4. Hjelperne - hva trenger jeg av mannskap

Dine nærmeste er ofte de viktigste hjelperne.

I tillegg finnes det mange tilbud fra helsetjenesten du kan benytte deg av, les mer under Behandlingssteder.

 

5. Kartlegge hindringer i terrenget 

De fleste som har forsøkt å gjøre endringer i livet, vet at dette sjeldent går som planlagt hele veien. Det er vanlig å møte hindringer. Se for deg kartet med beskrivelser av terrenget. Er det mange hindringer på vei mot målet ditt? Myrer, høye fjell, glatte partier, brede elver? Tenk gjennom: 

Hvilke hindringer har jeg opplevd tidligere som har ødelagt eller bremset tidligere endringsprosjekt?

Hva er de største utfordringene mine nå? Hva kan jeg gjøre for å komme forbi disse? Ha strategien klar. Eksempler kan være stressende hverdag, søtsug om kvelden, smerter i forbindelse med trening, personer i nærmiljøet som gjør endring vanskelig, trøstespising, overspisingslidelse. Selv om du ikke har løsningen på alle utfordringer og hindringer med en gang, er det viktig å tenke gjennom dette på forhånd.

6. Starte tålmodighetsmotoren

En reise som dette er ikke gjort over natten. Det er viktig at du forbereder deg på at endringsprosjektet tar tid. Start "tålmodighetsmotoren" først som sist.

7. Justering av mål og reiserute underveis

Hvis du ser underveis på din "reise" at målet er uoppnåelig eller reiseruten er for kronglete, er det viktig å stoppe opp og gjøre en ny vurdering. Ikke gi opp, men tenk gjennom punktene over på nytt igjen.

Hva må endres for å klare å gjennomføre? Utskifting av mannskap, ta omveier rundt hindringer i terrenget? Har jeg bruk for mer avansert "utstyr" - er det nødvendig å forsøke støtte med medikamenter? Må jeg vurdere operasjon som hjelpemiddel på den lange reisen?

I de neste kapitlene kan du lese mer om hvorfor det er så vanskelig å endre levevaner. Du vil finne tips og råd om hvordan du kommer i gang med ditt endringsprosjekt, og forhåpentligvis finne noen verktøy som fungerer for deg. Vi gir deg kunnskap hvis du trenger det, og du kan lese og høre historien til flere andre som sliter med overvekt - om hvordan deres reise har vært og er fremdeles. Du vil kanskje oppdage at selv om du kommer til målet, så er det ikke sikkert at all "reisevirksomhet" helt kan ta slutt.

Uansett - lykke til på reisen!