Nyttige nettsteder

Det finnes mange nettsteder som omhandler livsstilsendring, og det er viktig at du selv vurderer kvalitet og seriøsitet på nettsidene og finner ut hvilke som kan være til nytte og hjelp for deg. Vi har funnet fram til noen nettsteder som kan være verdt å se nærmere på.

Nettsteder som motiverer

Eirik som har gjennomgått livsstilsendring anbefaler følgende nettsteder:

Det "viktigste" nettstedet for meg er http://www.myfitnesspal.com som lar deg føre regnskap over både matinntak og aktiviteter. De har vennelister slik at man motiverer hverandre også.

http://runkeeper.com/ og https://www.fitocracy.com/ er fine tjenester for å motivere seg til mer aktivitet. Sistnevnte er kanskje litt mer fokusert på styrketrening, men kan fint brukes til andre ting også. Fitocracy bruker mye gamification, og det fenger veldig for enkelte.

Andre nyttige nettsteder

Mine behandlingsvalg tilrettelegger for at du, som pasient eller pårørende, skal finne relevant og pålitelig informasjon fra norsk helsevesen samlet på ett sted. Sidene kan hjelpe deg å reflektere over din egen situasjon slik at du kan delta aktivt i beslutninger knyttet til egen behandling.

Oversikt over klesbutikker som har store klesstørrelser finner du her.

Nettsted om trening og kosthold og eget forum for spørsmål finner du her.

Helsenorge.no er nettstedet om helse, livsstil og sykdom, helsehjelp og rettigheter.

Livsstilsprogrammet (tidligere kalt Beckprogrammet)

www.helsedirektoratet.no: Små grep, stor forskjell.

www.nfk.no: Publikasjoner om ernæring.

www.melk.no: Dagsmenyforslag.

http://matportalen.no/


Nettsteder til kompetansesentra og landsforeningen

Nasjonalt kompetansesenter for selvorganisert selvhjelp, se www.selvhjelp.no
Landsforeningen for overvektige på facebook
Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse, se www.mestring.no

Apper

Diabetes dagboka er en selvhjelpsapp som er utviklet av Nasjonalt senter for samhandling og telemedisin.
Diabetesdagboka har som mål å hjelpe folk å mestre sykdommen sin bedre. Den skal gjøre det enklere å følge opp egne mål for et sunnere liv, registrere matinntak, fysisk aktivitet, insulin og blodsukkernivå. Du kan bruke dagboka selv om du ikke har diabetes. Dagboka gir deg mulighet til å registrere hva du spiser og hva du gjør av fysisk aktivitet, slik at du selv kan følge med på dette.