Hvorfor så vanskelig?

Uansett hvilken behandling du velger - operasjon eller ikke - så er en varig endring av levevaner helt grunnleggende for å oppnå og å holde ved like en lavere vekt. Men hvorfor er det så vanskelig å få til varige livsstilsendringer? Hva er egentlig viljestyrke og hvordan blir man viljesterk?

Hvorfor så vanskelig å endre?

Ca. 80 % av alt vi gjør i løpet av døgnet styres av vaner - vi tenker ikke over hva vi gjør, hvordan vi gjør det eller hvorfor. Vi går rett og slett på autopilot. Med andre ord må vi finne styringsmekanismen til autopiloten for å klare å snu på vaner som gjør at overvekten opprettholdes. For å klare dette trenger vi viljestyrke.

Viljestyrke og mental energi

Viljestyrke, eller selvkontroll, er en av de viktigste egenskapene som avgjør om du lykkes med å nå et mål du har satt deg. Du trenger viljestyrke for å motstå fristelser ("Jeg vil ikke"-styrke), til å gjennomføre det du har planlagt ("Jeg vil"-styrke), og til å holde fokus på det langsiktige målet ("Jeg ønsker"-styrke). Vi mennesker har arvet gener fra våre forfedre som måtte spise mye når mat var tilgjengelig, og måtte være i aktivitet mesteparten av dagen for å skaffe mat. I dagens samfunn er ikke aktivitet lenger nødvendig for å overleve, og det er ingen naturlige begrensninger i tilgang på mat. Det krever at vi har selvkontroll nok både til å komme i gang med trening, og til å si nei takk når vi har spist det vi trenger.

Så hva sier du - hvordan står det til med din viljestyrke? 

Selvkontroll synes å være avhengig av en viss mengde "mental energi". Mengden mental energi er størst tidlig på morgenen og avtar i løpet av dagen. Den er størst når hjernen har god blodsukkerforsyning (tilgang på glukose), altså når du har fått i deg mat. Mental energi tappes når vi motstår fristelser i løpet av dagen, når vi tar krevende beslutninger eller er stresset, og når vi ikke har spist på lenge. Vi blir mer impulsive og er ikke i stand til å gjøre noe som er nytt for oss. 

Hva forskningen sier

Forskning viser også at man kan trene opp "viljestyrkemuskelen". Ved å gradvis gi seg selv nye utfordringer - disse kan være små og nesten ubetydelige - forbedres evnen til selvkontroll litt etter litt. Denne "treningen" behøver ikke være spesifikk for det du trenger selvkontrollen mest til. Du kan for eksempel øve viljestyrke med å bestemme deg for å ta oppvasken rett etter middagen hver dag istedenfor å la den stå i dagevis. Det vil si at din evne til å hoppe over dagens dose med potetgull eller sjokolade blir bedre hvis du øver opp selvkontrollen på noe som ikke har med levevaner å gjøre i det hele tatt!

Hva betyr dette for deg?

Hva betyr dette så for deg på vei mot ditt mål om å endre levevaner?

  • Bygg rutiner - rutiner reduserer behovet for mental energi
  • Spis regelmessig - spis frokost - mat sikrer hjernen tilgang til drivstoff (glukose)
  • Unngå fristelser på ettermiddag og kveld - sjansen for å motstå fristelser er betydelig redusert
  • Planlegg innkjøp, måltider og aktiviteter tidlig på dagen - når din selvkontroll er på sitt beste

Og - det lønner seg å være tålmodig, veldig tålmodig. Hvis motivasjon og viljestyrke daler, hold fokus på ditt langsiktige mål og minn deg selv på hvorfor du gjør dette. Hvis du opplever at selvkontrollen stadig er fraværende, forsøk å finne ut hvordan og hvorfor du mister kontrollen.