Fysisk aktivitet – effekt på blodsukkeret

Effektiv trening


En kombinasjon av styrke og utholdenhet ser ut til å være den treningsformen som påvirker blodsukkeret mest i positiv retning over tid, skriver forskning.no.

Nye resultater i Journal of the American Medical Association (JAMA) peker mot at slik trening i vesentlig grad hjelper til med å redusere de glykemiske nivåene til diabetes 2-pasienter.

Hvis blodsukkernivået er for høyt over lengre tid, vil det være skadelig for blodårer og organer i kroppen. Både infarkt- og slagrisikoen er betydelig høyere hos kvinner og menn med diabetes 2.

Kan halveres


262 lite aktive kvinner og menn med diabetes 2-diagnose deltok i studien, der man hadde lagt opp til et ni måneder langt treningsprogram.

Treningsmengden var satt til 140 minutter i uka.

Et sunt kosthold og jevnlig fysisk aktivitet regnes som svært gode investeringer, også for de som har fått sykdommmen. Det bidrar til økt kontroll over blodsukkeret og bedre langtidsprognoser for den enkelte.

Tidligere studier har også vist at utbredelsen av diabetes 2 kan halveres med trening og en sunn diett, opplyser Folkehelseinstituttet.


Litteratur/lenker

Aldersdiabetes en myte - en artikkel fra Analyse livsstil.no

Les mer om Effektiv trening for diabetikere på nettavisen forskning.no